Valve’ın Büyük Başarısının Nedeni Nedir?

Bugün size bir şirketin sıfırdan başlayıp nasıl sürekli kendini geliştirdiğini ve hep temsil ettiği akımın öncüsü olabildiğini anlatmaya çalışacağız. Bizim neslimizin oyunlarla ilk tanışmasını sağlayan ve dönemindeki oyunlarla kıyaslayınca en az on gömlek üstü olan Valve şirketinden bahsediyor olacağız.

Bu yazı da bu şirketi daha iyi anlayabilmemiz için üç döneme ayıracağız. Kuruluş, Steam ve VR. Sizin de bu yazıdan öğrenmeniz gereken en önemli şeylerden biri Valve gibi hiçbir zaman yerinde durmanızın sizi tatmin etmemesi gerektiği ve sürekli kendinizi geliştirmeniz gerektiği olacaktır. Öyleyse gelin başlayalım.

Kuruluş

Valve şirketi 1996 yılında Microsoft şirketinden ayrılan Gabe Newell ve Mike Harrington tarafından kurulan video oyunu geliştirici ve video oyun yapımcı şirketidir. Bugün şirketin merkezi Washington da olsa da ilk başta kira ücreti ödememek için arkadaşlarının garajında kurulduğunu biliyor muydunuz?

Gabe Newell

Anlayacağınız üzere Valve’ın bir garajdan sektörün devi olması ve bunu nasıl yaptığını konuşmaya çalışacağız. Valve 1998 yılında o dönemin şartlarının çok üzerinde olan bir oyun çıkardı. Herkesin bildiği gibi bu oyunun ismi Half Life idi. Döneminin şartlarına gerek hikayesi gerek grafikleri o zamanın eleştirmenlerinden tam puan almıştı. Hatta 1998-1999 yılları arasında 50’nin üzerinde “Yılın Bilgisayar Oyunu” ödülünü almıştır. Peki bu başarı Valve yetmiş miydi? Bugün günümüzdeki oyun şirketleri gibi tutan bir fikrin üzerine gidip suyu çıkana kadar o fikri sömürebilirlerdi ama o zaman Valve bugünkü Valve olmazdı.

Source Engine

Half Life’ın başarısından sonra oyuncular kendi aralarında Half Life’ı modlayarak Counter Strike oyununu geliştirmişti. O zamanlar Valve oyuncu dostu olduğu için bu duruma karşı çıkmadı ve oynanmasına izin verdi. Yeni yapacakları projeler için yeni bir oyun motoru kullanmak istiyorlardı çünkü tam olarak istediklerini yapamadıklarını düşünüyorlardı. Bu yüzden Source Engine geliştirmeye başladılar.

Bugün bu Source Engine motoru ile sizde oyunlarınızı geliştirebilirsiniz ki çoğu kişi hala bunu yapmaktadır. Peki biz bu Source Engine motorunun gücünü nerede gördük? Tabii ki Half Life 2 de. Half life 2 de Valve için inanılmaz bir başarıydı. Dönemine göre bir başyapıttı. Gerek grafikleri olsun gerek fizik motorunun sağladığı özellikler olsun, müthiş bir baş yapıttı. İlk önce oyun geliştirme ile başlayan Valve artık kendi oyun motorunu geliştirmişti ama bu durumda Valve için yeterli değildi. Zaten Half Life 2 ile çıkan Steam ile bunu anlayabilmiştik.

Steam

Aslında Steam ilk çıktığında amacı Half Life oynayan kitleye bir community olmaktı ama neye niyet neye kısmet. Kim derdi ki yıllardır oyunları kutulu alıp koleksiyon yaparken artık bunun yerine Steam kütüphanemize sonsuza dek saklayacağımızı. Steam’in artıları nelerdir? Neden önemlidir? Öncelikle koronadan önce hatırlayın sürekli yeni yeni oyunlar çıkar ve onlara ulaşmamız kolaydı ama bundan 20-25 yıl öncesini düşünürseniz bir oyun çıkarmak için maalesef ki büyük dağıtımcı firmalarla çalışmanız gerekiyordu.

Sorun şuydu, hangisine para yetiştirecektiniz? Oyuna mı yoksa dağıtımcı firmaya mı? İşte Steam bu sorunu çözdü. Steam komisyon almıyor mu? Tabii alıyor ama eski dağıtımcı firmalarını düşününce Steam’in aldığı komisyon çok küçük kalıyor. Bununla birlikte indie (bağımsız) oyuncuların sayısı arttı. Sizde belli aşamaları aştıktan sonra Steam de kendi oyununuzu yayınlayabiliyorsunuz. Ayrıca yanlış bilmiyorsam bağımsız bir oyun yapımcısı iseniz Steam sizden çok daha düşük bir komisyon alıyor. Ayrıca bugün Steam neden önemli olduğunu göstermek için bazı grafikler vermek istiyorum. Şu an steam de 21,795,276 kişi var ve bunların hepsi oyun oynuyor, communitylerde fikir alışverişi yapıyorlar vs vs.

Peki 21,795,276 kişi potansiyel müşteri değil midir? Evet efendim potansiyel müşteridir. Artık Valve sadece bir oyun üreticisi değil ayrıca dijital oyun dağıtımcısı olan bir şirket oluyor.

VR

Valve her zaman bir teknolojide öncü olmak istiyordu. 2015 yılından beri VR (virtual reality) konseptinde çalışmalar yapıyorlardı. Çünkü Gabe Newell abimiz biliyordu ki gelecek klavye ve Mouse ile değil VR headset ve el kontrollerinde olduğunu düşünüyordu. Bunun içinde erkenden çalışmaya başladı. Öncelikle VR sistemini source engine motoruyla birleştirdiler ve ardından bazı çalışmalar ve projeler yaptılar.

Açık konuşmak gerekirse bu projeler pek iyi değildi. Zaten iyi olması da gerekmiyordu çünkü bu projeler asıl projenin ayak sesleriydi. Neyden bahsettiğimi biliyorsunuz. Uzun bir aradan sonra tekrar Half Life serisi geri gelmişti hem de VR ile Half life Alyx deneyimini tattık. Half Life Alyx 2020’nin en müthiş oyunlarından biriydi ve Valve yine yapmıştı yapacağını. VR teknolojisinde böyle bir hikayeli oyun gelmemişti ve bu teknolojiden bu kadar faydalanılmamıştı. Yani kısacası Valve yine yapmıştı yapacağını.

Sonuç

Şu an 2021 yılındayız ve Valve Corparation 1996 yılında bir garajın içinde kurulmuşken (tabi o zamanlar Valve Software idi) şimdi ise sektörünün devi olan bir firmaya dönüşünü izledik. Bunu yaparken asla kendini tatmin olduğu noktada durmadı ve sürekli devam etti. Yazıda bahsetmedim ama birçok başarısızlığı da oldu. Oyuncuları küstürdüğü zamanlarda oldu ama bugün oyun dünyası Valve olmadan düşünmek çok saçma olurdu. Önce oyun yaptılar, sonra oyunların  dağıtımını yaptılar şimdi ise VR üzerinde çalışıp yeni bir sektöre doğru yol alıyorlar.

Bu yazı dikkatinizi çektiyse bunu da okumak isteyebilirsiniz => Video Oyun Sektörü’nün Büyüklüğü

Barış Karakiraz

Merhaba ben Barış Karakiraz. Siyaset bilimi ve Uluslararası ilişkiler öğrencisiyim. 21 yaşındayım, İngilizce ve Rusça konuşabiliyorum. Küçüklükten beri oyun ve teknolojiye, bölümüm nedeniyle de Türk ve Rus siyasetine ilgim var. Bildiklerimi anlatmayı seven ve sabahtan akşama kadar tartışabilen gıcık insanlardan biriyim. Instagram

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: